Den innebär att alla som hanterar personuppgifter – företag, myndigheter och förvaltningar – måste kunna dokumentera sina rutiner. De flesta känner till det här, men många är osäkra på hur de ska bära sig åt i praktiken.
Vi på Amesto märker ett tydligt intresse, inte minst för våra seminarier och webinar om GDPR, som lockar både våra befintliga kunder och många andra. Vår främsta prioritering är att erbjuda systemstöd för våra kunder så att de kan bli compliant, men vi vill också informera så brett som möjligt och bjuda på kunskap.
Det som krävs är en handlingsplan och här kommer Amesto in i bilden. Som applikationsexperter erbjuder vi system som löser det konkreta problemet: hur man hanterar olika kategorier av kontaktpersoner korrekt i CRM-system, affärssystem och HRM-system. Vårt GDPR-verktyg DPOrganizer stöttar företaget med att kartlägga och dokumentera processerna kring hur man handskas med alla typer av kontakter.
Så här hjälper Amesto Solutions ditt företag att bli GDPR-compliant:
Större företag är medvetna om vinningen med GDPR-verktyg som långsiktig lösning för att kunna visa GDPR-compliance, men ett verktyg som DPOrganizer ger helt andra möjligheter än hemsnickrade system med kalkylark även för mindre företag. Det går till exempel att ha på hemsidan, så att kunderna kan ta ut en lista med uppgifter som företaget tillhandahåller om just dem. Om Datainspektionen vill veta vad företaget har för rutiner för hanteringen av personuppgifter är det bara att skapa en pdf-rapport från DPOrganizer som visar företagets GDPR-compliance.
DPOrganizer är ett eget system som inte är beroende av några andra. Det primära syftet är att förenkla dokumentationen kring personuppgifter.
Vi hör både från jurister och andra som jobbar med det dagligen att GDPR kommer att ändra på hur avtal ingås framöver. GDPR-compliance kommer att bli en värdeparameter, även för mindre företag som måste kunna visa sin GDPR-compliance för att större företag ska våga samarbeta med dem och dela kontaktuppgifter.
Hela processen för att förbereda och komma igång med DPOrganizer behöver inte ta mer än en månad. Vi anordnar också regelbundna webinar med demo av DPOrganizer för intresserade.
Det är förstås inte kört för den som inte har ett GDPR-verktyg på plats den 25 maj: det är inte verktyget i sig som ger compliance. Många väljer att avvakta och väntar på att få se exempel på bolag som har misskött sin hantering av kontaktuppgifter och vilka konsekvenser det får. Men ju tidigare man är igång med tankesättet, desto bättre.