Flertalet distribuerande företag upplever marknadens allt större efterfrågan på valmöjligheter. En efterfrågan som leder till att du som företag behöver öka ditt utbud av produkter för att kunna bemöta dina kunders önskningar och förväntningar. I det stora hela så är det vi, konsumenterna, som driver denna ökade efterfrågan och vi ser det dessutom som en självklarhet. Större och växande produktutbud kan dock ställa till problem för dig som företag.
Den kanske största utmaningen för dig och andra företag är att kapital binds upp. Vilket påverkar balansräkningen och kan resultera i mindre möjlighet för dig att investera i annat, som medarbetare och innovation. Den andra stora utmaningen är brist på lagerutrymme och ökat resurskrav gällande all typ av lagerhantering, det vill säga inköp, lagerdistribution, plock och pack.
Bemöt efterfrågan och bevara kontrollen
Hur ska du som ett distribuerande företag agera för att möta efterfrågan och samtidigt ha kontroll på ditt eget tillgängliga kapital?
Svaren är många. Det kan vara allt från att ständigt hålla dig uppdaterad gällande ditt produktsortiment, till att ha god översikt och kontroll över efterfrågan. Du vill kunna identifiera hyllvärmare respektive bäst säljare, beräkna på efterfrågan och skapa prognoser för att vinstmaximera sina inköp. Svaret ligger således i klassificering av produkter och en god lageranalys.
För att kunna uppfylla ovan är det därför centralt att ha de verktyg som krävs för att kunna underhålla ditt sortiment och möta marknadens behov. Ett verktyg som ger dig stöd för att kunna ha ett uppdaterat lagersaldo i realtid och arbeta med inköpsparametrar som underlättar din inköpsprocess.
Se till att ditt system ger stöd för att: