Amesto Solutions SE

E-handel – Integration är nyckeln till framgång

Skriven av Anna Blunck Boberg | Jun 8, 2022 6:58:00 AM

En avgörande faktor för en lyckad e-handel är att skapa en bra kundupplevelse. Detta är såklart viktigt för hela verksamheten, oavsett säljkanal. Du vill skapa en miljö där kunderna gärna kommer tillbaka för att köpa fler produkter och tjänster. Men för att kunna bedriva en bra e-handel behövs väl fungerande tekniska lösningar. Du vill ha en flexibel lösning som ger dig möjlighet att skala upp, kanske ni redan säljer globalt eller har en vision att expandera? Då behöver lösningen kunna hantera flera språk, valutor och betalningssätt.

Med en integration mellan ditt affärssystem och e-handelsplattform skapar du förutsättningar för att sälja mer, leverera fler ordrar snabbare, minska administrationen och få mer effektiva affärsprocesser. När du låter ditt affärssystem bli den centrala punkten som binder samman hela din verksamhet, skapar du en helhet som bidrar till att dina kunder får samma upplevelse oavsett i vilken kanal de kommer i kontakt med ditt varumärke.

4 fördelar med ett integrerat affärssystem

  1. Alltid rätt information
    Slipp utmaningarna med att behöva uppdatera information om artiklar, lagersaldon och olika order på flera ställen. Med en integration kommer all information automatiskt uppdateras i e-handelsplattformen när förändringar görs i affärssystemet eller tvärt om.

  2. Prislistor och kundrabatter
    Samma kundunika prislistor och rabatter som hanteras i affärssystemet kan med en integration även presenteras för kunden i e-handeln.

  3. Slipp manuell hantering av ordrar
    Du får ett effektivt logistikflöde, du behöver inte gå in i flera olika system för varje order som läggs. Med en integration slipper du en massa manuellt arbete, genom automatisering kommer du spara både tid och pengar.

  4. Automatiserad fakturering
    Efter utleverans av en beställning, skapas fakturan automatiskt i affärssystemet. När fakturan är betald, skickas informationen per automatik tillbaka in till affärssystemet via bankintegrationen. Inbetalningen matchas och bokförs som betald. Här har du även möjlighet att generera påminnelser automatiskt, ifall en betalning skulle utebli.


Genom att integrera affärssystemet med e-handelsplattformen så skapar du förutsättningar för att automatisera och generera bättre försäljningar. Hanteringen av ordrar blir effektivare, ledtiden från beställning till leverans förkortas avsevärt, vilket i sin tur kommer att leda till nöjdare kunder.
Vill du ha hjälp med att hitta en perfekt integrerad lösning? Ta gärna kontakt så bokar vi in ett möte!