En resa som jag för bara något år sedan aldrig trodde skulle hända, framförallt med tanke på att jag i min envishet trott att det kräver minst en femårig utbildning i ekonomi. Hur var detta möjligt?
Jag har sedan snart åtta år tillbaka ägnat mig åt försäljning av CRM-systemet SuperOffice inom områdena sälj, marknad och ärendehantering. Det är områden jag haft lätt att sätta mig in i med tanke på min bakgrund som kundservicehandläggare samt min utbildning inom försäljning, marknad och IT. Därför har jag kunnat se vilka behov och utmaningar våra kunder stått inför och hur ett CRM-system kan användas på bästa sätt i deras verksamheter.
Affärssystem, eller ERP-system, är något som för mig mest handlat om att kunna skapa och skicka fakturor samt hålla koll på bokföringen. Ett system som våra kunder ofta vill kunna integrera mot sitt CRM-system.
I början på 2017 togs det inom Amesto ett strategiskt beslut att slå ihop våra två separata bolag, det ena som hade fokus på CRM och SuperOffice, det andra på ERP och Visma, för att kunna leverera en helhetslösning mot våra kunder. Föga anade jag att detta på sikt skulle innebära att även jag skulle få ta mig ut på okänt vatten och börja prata resultatdimensioner, SIE-filer, kontoplaner och huvudböcker.
Känslan var att det nu skulle krävas av mig att börja prata och sälja saker som jag inte alls kände mig särskilt bekväm med. Jag bestämde mig ändå för att ge det en ärlig chans. Amesto hade lovordats för att erbjuda ett enkelt och standardiserat ERP-system vid namn Visma.net. Det första jag upptäckte på min resa var att Visma.net är väldigt lätt att ta sig in i och förstå, med möjligheter att automatisera flöden – såsom fakturering, attestering av leverantörsfakturor och reseräkningar – samtidigt som det är helt molnbaserat!
I mitt huvud lät det väldigt likt det koncept jag är van vid på CRM-sidan och här står jag nu över ett år senare och har hjälpt sex stora bolag ta beslut om att implementera Visma.net till sin organisation.
Konklusionen är den att antingen är jag en extremt duktig säljare, eller så är Visma.net ett enkelt system att ta till sig och lära sig. Jag väljer att tro på alternativ två.